Dacă e adevărat că identitatea etnică (a se citi inclusiv "conştiinţa colectivă" a identităţii etnice) se află în strânsă legătură cu istoria şi limba unui popor, atunci unele voci (care de câţiva ani intonează o arie necunoscută adevărurilor esenţiale ale istoriei românităţii) sunt disonante. Aceste voci, care susţin existenţa unei identităţi de sine stătătoare a aromânilor, ar putea fi, dincolo de interese mai mult sau mai puţin obscure, la care nu mă refer aici, prizonierele unei fascinaţii pentru un "altceva" fals izbăvitor în drumul către afirmarea propriei (noi) identităţi, pe care posesorii lor (ai vocilor) o postulează.
Eroarea este însă că ei, de fapt, nu vorbesc de reafirmarea, ci de crearea artificială, printr-o (aproape) manie a disocierii, a unei identităţi artificiale: "Aromânii sunt altceva decât românii".
Poate că, în ultimele zeci de ani, din cauza tăvălugului comunist care a nivelat "procustian" prin Balcani, aromânii îşi simt ameninţată identitatea. Poate că le e dor de ei înşişi, de tradiţiile care le-au definit, timp de secole, un mod de viaţă comunitar. (Neîndoios, leit-motivele legate de întrebările asupra propriei identităţi în "satul global(ist)" din care Europa face azi parte li se aplică inclusiv aromânilor).
Sau poate că, dimpotrivă, specificul etno-cultural începe să devină doar o stereotipie confortabilă, la care se poate apela ocazional, în faţa unor realităţi care par mai stringente şi care ţin de domeniul lui "imediat".
În aceste condiţii, pericolul pierderii identităţii, de care povesteşte acel cor dolente al vocilor fascinate de alteritate, este unul artificial, căci acel "altceva decât românii" este un concept vid de sens, neputându-se atribui unui alt filon identitar, diferit de cel românesc, decât aceluia circumscris unor teorii pe cât de eronate, pe atât de artificiale, de vreme ce premisele construcţiei acestor teorii sunt false.
Cu alte cuvinte, unii aromâni vor să fie altceva decât românii, numai că acel altceva pur şi simplu nu există, de fapt, pentru că nici măcar nu este identificat sau numit de cei care îl promovează, este o construcţie "în aer". Şi asta dacă ne referim, de pildă, doar la dimensiunea lingvistică a problemei. Acel altceva nu vorbeşte nici greceşte, nici macedoneană... acel altceva, spun ei, vorbeşte "limba aromână". Însă nu poţi numi "limbă" un dialect al unei limbi existente, limba română. Şi iată cum unul din criterii devine o himeră... aşa cum sunt, de fapt, şi toate celelalte.
Alteritatea aporetică pe care aceştia şi-o atribuie şi o atribuie tuturor aromânilor este adevărata capcană. Pentru că a te raporta la un reper fals, încercând să-ţi afirmi identitatea, este cel mai sigur drum spre criza acesteia. Vorba 'ceea, "drumul spre iad e pavat cu intenţii bune". Iar un astfel de construct teoretic fără corespondent în realitate, luat ca definiendum, poate duce la compromiterea lui definiens, adică la pierderea identităţii, adică exact la contrariul intenţiei iniţiale.
Scris de Mihaela Ionescu
Memoria nu are pompe submersibile
Acum 11 ani
9 comentarii:
sper ca aromanii, in majoritatea lor, sa nu adere la aceasta falsa idee de identitate. aromanii sunt romani, nu vlahoi, armanji etc.
Chiar e fain textul ... aia cu `armanji` e o prostie, chiar postasem ceva pe blog despre asta. Imi place ce spun si cum spune Mihaela Ionescu, un link spre ea nu gasesc!? btw ... canacheu cum ti se pare? ce am zis eu e pertinent?
Armanii sunt romani sud-dunareni nu nord-dunareni. Intre cele doua categorii pe care Dunarea (si stabilirea Slavilor acolo in sec.6-8) le-a format exista diferente semnficative (culturale/ lingvistice/religioase) care trebuiesc recunoscute si respectate de catre autoritatile statului Roman.
Daca acest lucru nu se va intampla e probabil ca armanii se vor desprinde de 'romanitate' si evolua singuri.
Romania e statul si romanilor si armanilor. Tot asa cum exista diferente exista si destule asemanari ...( si aceste asemanari au condus in sec.19 la formarea conceptului de 'romanitate-orientala') ...asemanari ce ar trebui sa permita o colaborare usoara intre cele doua grupuri astfel incat fiecare sa-si poate aranja viata cum doreste si sa ajunga sa se simta bine ('acasa') in Romania.
Ovidiu (roman)
eu stau si va intreb...oare in perioada interbelica, cand s-a facut schimbul de populatie cu bulgaria si mai inainte , cand schimbul s-a facut intre bulgaria macedonia si grecia , armanjii vorbeau limba armaneasca cum se vorbeste acum in romania ?! nu prea cred... pe parcursul celor 80 de ani de cand armanjii traiesc pe plaiuri romanesti au imprumutat cuvinte din vocabularul romanesc in mod involuntar s-au casatorit romani cu aromani chiar daca se tine mult la acest lucru...ma rog..sper sa intelegeti odata ca armanjii sunt altceva decat romanii..un altceva care a fost chinuit de secole intregi si care este pierdut undeva in spatiu...ROMANIA pur si simplu NU A FACUT NIMIC PENTRU ARMANJII
Mihaela Ionescu,de cînd e ştiinţa ştiinţă au existat "disonanţi" din aceştia de care nu poţi suferi tu.Ei au afirmat lucruri în contra teoriilor oficiale,lucruri care mult mai tîrziu au fost validate de alţi oameni de ştiinţă şi de politicieni.Nu întotdeauna aceşti disonanţi au avut dreptate dar au avut de multe ori.
Dacă s-ar găsi un text în această limbă , un text scris în antichitate , aceasta ar fi dovada că makedonii (aşa îşi spun ei!) nu sînt acelaşi lucru cu noi.
Şi dacă sînteţi aşa de sigură că makedonii sînt români; unde este dovada? Limba? Nu e cam puţin?
Domnule Cristian
Aromanii sunt ramura sud-dunareana a unui popor, cel roman, a carui arie de formare a depasit spatiul carpato-danubiano-pontic, unde s-a format si dezvoltat ramura nord-dunareana.
La sud de Dunare s-au format ramurile macedoromana, meglenoromana si istroromana.
Intr-adevar, ramura macedoromana a avut o dezvoltare proprie, intr-un alt spatiu, dar ea este tot o ramura a poporului roman.
Deci, este eronat sa credem ca poporul roman este reprezentat doar de cei de la nord de Dunare.
Sunt de acord cu dvs. ca aromanii au fost chinuiti secole la rand si nu sunt de acord cand spuneti ca Romania nu a facut chiar nimic pentru aromani. Poate doreati sa spuneti ca statul roman ar trebui sa faca mai mult pentru aromani ca sa-si pastreze cultura si traditiile si aici sunt de acord cu dvs.
1) Nu este adevărat că identitatea etnică se află în strînsă legătură cu istoria şi cu limba unui popor. Aceasta se vede uşor din felul în care a fost scrisă istoria în diverse ţări.Istoria se scrie şi se rescrie şi e văzută în mai multe feluri de-a lungul vremii.
Văd că d-ta esti intrigat că aromânii sînt văzuţi ca fiind altceva de cît românii. Păi, de ce îi numeşti altfel decît pe români?
Aromânii îşi simt ameninţată identitatea din cauza tăvălugului comunist......Am văzut prostii şi mai mari .a)În comunism erau văzuţi ca români b) comunism nu mai e asa că ei nu pot fi ameninţaţi de ceva ce nu mai e şi cînd a fost nu i-a ameninţat în România.
Se poate f bine ca doua popoare diferite sa vorbeasca aceasi limba si acelasi dialect.In acest caz e vorba de aceeasi limba si de dialecte diferite.De ce sa nu se poata sa fie doua popoare? Unde e dovada ca sint acelasi popor cu noi?
D-le Spartacus, daca sint romini nu le mai spunetzi aromîni. În acest caz nu pot fi minoritari , sau nici asta nu e clar?Nici moldovenii care sint dintotdeauna in Ucraina nu pot fi minoritari daca vin in România.
Ovidiu Stoica,d-ta nu potzi lua nota de trecera la logica. Cum adica românii din Sudul Dunarii sint aromâni? Logic e că noi sîntem aromâni din Nordul Dunării.Ia vezi ,asa e?Spune-i asta unui makedon.
Cum să fie România statul aromânilor? Se numeşte România sau Aromânia? Unde scrie asta? În Grecia sînt cel puţin 2 mil de makedoni.România trebuie să fie statul lor? Atunci Pindul s-ar putea uni cu România? Unde e "acasa" pt ei ? În România cumva?
D-le Bogdan Stere, mai vedeţi logica după care scrieţi.Pe de o parte spuneţi că românii s-au format în Nord şi aromânii în Sud iar pe de alta spuneţi că sînt acelaşi lucru.Păi,dacă s-au romanizat din neamuri diferite la fel trebuia să fie ca italienii că de acolo venea romanizarea, ori nu e deloc aşa.Fiincă nu sînt ca italienii dar limba şi obiceiurile ,portul şi muzica seamănă foarte tare tragem concluzia că ei şi înainte de Imperiul Roman au semănat la port,muzică,obiceiuri,religie,limbă. Nu vi se pare logic?
Domnule Florin Croitoru
Departe de mine intentia de a initia o polemica. Demersul meu a fost unul cu implicatii mai degraba meta-teoretice (cu referire la diversele teorii stiintifice pro sau contra apartenentei aromanilor la romanitate).
Disonantele la care faceam referire nu au facut si nu fac obiectul unei aversiuni personale (in ceea ce ma priveste). Daca ati fi citit textul meu in aceeasi cheie in care eu l-am scris, ati fi facut subtila (dar cruciala) diferenta intre un simplu exercitiu teoretic (construit, intr-adevar, pe baza unei situari clare in raport cu o anume problema) si o "expunere" stiintifica a unor argumente in favoarea sau defavoarea unei teorii sau a opusului acesteia. Si ati fi vazut ca postura mea nu se incadreaza in aceasta din urma categorie. Inclusiv la nivel academic sunt destule voci, mai avizate decat a mea sau a dumneavoastra, banuiesc, care sa se angajeze intr-o astfel de polemica.
Mai pe scurt, ca sa intelegeti, demonstratia mea nu urmarea neaparat concluzia ca aromanii sunt romani (desi, eu, personal, asa cred ca stau lucrurile). Ii las pe istorici si pe etnografi sa se "lupte" pe acest teren, cu armele pe care le stapanesc. Dar nu asta conteaza. Exercitiul meu a problematizat cadrul in care se desfasoara aceasta polemica. Poate nu am reusit sa evidentiez accentul pe o posibila capcana logica in care pot cadea adeptii unei "antiteze", daca nu au in vedere consecutiva (si inevitabila) "sinteza".
OK, aromanii sunt "altceva" decat romanii, dar ce este acel "altceva"? Poate fi el definit fara o raportare la romanitate? Daca da, in raport cu ce anume?
Nu am o problema cu "disonanta", de acord ca, la toate nivelele, disonanta e un factor de progres. Cu conditia sa se bazeze pe ceva care nu alieneaza "antiteza" la "teza" de "sinteza" in care isi va implini destinul.
Inca ceva: nu sunt sigura ca "makedonii sunt romani", nu continutul acestor teorii a contat in primul rand, ci felul in care armatura logica a diverselor dispute avand ca obiect aceste teorii poate fi problematizata.
d-nă Ionescu, nu are importanţă ce intenţionaţi ci ceea ce faceţi.Intrînd în dialog cu mine e polemică.Aici nu s-au pus chestiuni teoretice de apartenenţă la romanitate a aromânilor ci de apartenenţă la poporul român, adică dacă sînt români sau nu,dacă provin din români sau s-au format separat de aceştia, sau dacă sînt urmaşii tracilor cultural şi lingvistic sau numai cultural.
Nu am scris că disonanţele acelea ar fi urmarea unor aversiuni aşa încît nu ştiu de ce îmi reproşaţi asta.
Eu citiesc "în cheia" în care am învăţat eu să cîntăresc lucrurile.Nu e vorba aici de vreo poezie romantică aşa încît nu trebuie să indicaţi cititorilor cheia.
Sîntem pe forum iar argumentul că alţii sînt mai cu moţ şi îndrituiţi să gîndească în această problemă e nul şi neavenit pt că acesta este rostul unui forum: forumişti fără calificarea necesară să-şi spună părerea.
Vă ascundeţi după vorbe.Din articolul dv reiase că sînteţi sigură că makedonii sînt români şi că alţii care spun că nu,greşesc.În articolul dv nu e vorba de problematizare.
Folosiţi un limbaj sofisticat dar imprecis.
Trimiteți un comentariu